De wattenstaafjes oefening kun je beter bij jezelf doen. Dan kun je precies de druk op je oog bepalen. Met deze oefening kunnen we de externe oogspiertjes ontspannen. Bovendien kun je met deze oefening je eigen occiput ontwinden.

Rechte oogspieren

Bekijk even goed waar de spiertjes zitten, want deze gaan we allemaal aanraken met het wattenstaafje.

  • Ga zo ontspannen mogelijk rechtop zitten, met een tafel voor je zodat je ellebogen daar op kunnen steunen. Ontspan je kaak en schouders en voel even hoe vrij je ademhaling is.
  • Gebruik de platte kant van het wattenstaafje en zet die recht boven je pupil in de plooi van het ooglid. Daar zit de superior rectus.
  • Wattenstaafjes oefening
  • Als je nu wat van links naar rechts beweegt kan je een klein pees/snaar achtig iets achter het wattenstaafje heen en weer voelen springen. Dat is em!
  • Ga recht op het spiertje zitten en kijk naar beneden. En terwijl je naar beneden kijkt, kijk je een klein beetje naar links en rechts. Zo, dat het spiertje duidelijk voelbaar achter het wattenstaafje heen en weer gaat.

Dat kan een beetje steken, prikken of pijn doen. Wees lief voor jezelf en voel wat er in je om gaat. Er kunnen oude spanningen voelbaar worden.

Hetzelfde kun je doen met de inferior rectus. Kijk altijd in de tegengestelde richting van waar je het wattenstaafje steekt. Dat brengt namelijk het spiertje op spanning en maakt dat het beter voelbaar wordt. Dus met de inferior rectus kijk je naar boven.

De radiale en mediale rectus laten zich wat moeilijker vinden. Beiden zitten aan de zijkant van het oog en kunnen soms beter geovnden worden door iets van onder of boven naar het midden te steken.

Wattenstaafjes oefening 2
De totale procedure
  • Superior rectus links
  • Inferior rectus links
  • Superior rectus rechts
  • Inferior rectus rechts
  • Palmeren
  • Radiale rectus links
  • Mediale rectus links
  • Radiale rectus rechts
  • Mediale rectus rechts
  • Palmeren
  • Superior oblique links
  • Inferior oblique link
  • Superior oblique rechts
  • Inferior oblique rechts
  • Palmeren

En nee, het maakt niet uit of je links of rechts begint. Je kunt er voor kiezen om met je minder goed oog te beginnen. Maar volg je eigen intuitie.

Je kunt in je ogen tegen een diep verdriet aan zitten. Je ogen waren getuige van alles wat er in je leven is gebeurd. Dat is terug te vinden in deze spiertjes. Stuur ze jouw dank, dat ze alles hebben waargenomen. Alle cellen, organen en mensen hebben behoefte aan eerst herkent en erkent te worden. Het wil gevoeld worden. En liefst zonder verhaal. Een verhaal is slechts weer een afleiding om niet echt dieper te voelen. Laat het gevoel zich maar voelen en erken dat. Dat is genoeg. Het verhaal verlengt het lijden. Het voelen alleen kan en kwestie zijn van seconden. En hoe diep de pijn ook is…zonder drama gevoeld…het lost op!

Ontwinden van het oog

Deze oefening kan je het best uitvoeren na de wattenstaafjes en zal je helemaal in jezelf laten keren. Aan het einde mag je je ogen openen. Maak dan een tijdje geen oogcontact met anderen en blijf in je eigen sfeer. Daar is stilte, ruimte…daar BEN jij.

  • Zet je ellebogen ontspannen op tafel
  • Indien nodig buig je je hoofd een beetje voorover, spaningsloos
  • Sluit je ogen
  • Zet dan vier vingers van elke hand op je ogen (waarschijnlijk aonder pink)
  • Houd een cpnstante zachte druk met de 4 vingers op je oogbol, heel zacht
  • Voel nu de fascia van je ogen
  • Na een tijdje zul je het CS ritme gaan voelen
  • Vertraag
  • Ga dieper, door je oogbol heen, via je oogzenuwen, het visuele pad af, naar je occiput
  • Voel nog dieper en voel je sacrum

Jij BENT