Om je ogen gezond te houden, zul je ze ook goede bouwstoffen moeten geven. De beeldschermen doen nogal een aanslg op onze ogen. Dat verbruikt dan ook bepaald voedingsstoffen in grotere mate dan een jaar of 50 geleden. De schade die beeldschermen aan onze ogen doen zal gecompenseerd moeten worden. Na jaren zal de in het lichaam opgeslagen voorraad van voedingsstoffen voor de ogen uitgeput raken. Dan gaan de cellen degenereren en in combinatie met stress en ingespannen kijken is de kans op Macula degeneratie of soortverwanten behoorlijk groot.

Supplementen

Voor de retina en macula (om macula degeneratie en netvlies loslatingen te voorkomen):

  • Luteine 10mg
  • Zeaxantine 2mg
  • Astaxantine 4mg
  • Vitamine A

Voor de lens (om staar te voorkomen):

  • Vitamine C
  • vitamine D
  • Zink
  • Glutathion

Als je voor dat rijtje zorgt heb je de allerbelangrijkste gehad. Dat ontslaat je er natuurlijk niet van een gezond voedingspatroon aan te houden. En een gezonde voeding bestaat vooral uit groente en fruit. En het weglaten van alle bewerkte en geraffineerde produkten.
Bovenstaand lijstje kunje extra bijslikken en daar zijn dan ook special oog vitamine pillen voor op de markt. Die bevatten dan meestal alleen maar Luteine en Zeaxantine en misschien nog eentje.

Maar om de factor van tekort aan voedingstoffen zo veel mogelijk uit te sluien kun je deze beter slikken in deze tijd waarin we onze ogen zo veel en onnatuurlijk gebruiken.

Staar en macula degeneratie zijn te stoppen en deels terug te draaien via voeding. Dan zul je echt verantwoordelijkheid moeten nemen daarvoor.

Voeding en haarvaatjes

Ons lichaam bevat heel erg veel minuscule kleine haarvaatjes. Vooral bij de ogen is het een fijnmazig netwerk. Die kleine haarvaatjes van het oog (Choroid) moeten er voor zorgen dat onze ogen de juiste voeding en zuurstof binnen krijgen in de cellen. Krijgen ze dat niet, dan sterven ze af. Het gevolg is macula problemen of een netvlies loslating. Stress knijpt de kleine haatvaatjes ook samen. Vandaar dat mensen met een bril statistsch veel vaker macula problemen hebben. Een bril is namelijk een teken van spanning op het oog.

Wat slechte voeding doet

Tegennatuurlijke voeding is suiker, geraffineerde voedingswaren, alcohol, slechte vetten, teveel zout, teveel zware koolhydraten enz. Dat zal langzaam met het klimmen der jaren de kleine haarvaatjes als eerste verstoppen. Er komt een kleine aanslag in de bloedvaten. Dat geeft gezondheids problemen. En de cellen in de ogen worden niet meer goed gevoed.

Ontstoppen van de haarvaatjes

Door een naturlijke voeding met overwegend verse groenten en fruit te eten, krijgen de haarvaatjes langzaam de kans om zich weer schoon te maken. Het principe is niet zo moeilijk: koop alleen maar groente en fruit in de winkel. Praktisch is het in deze tijd best moeilijk met alle verleidingen en sociale druk.
Er kan dan gezegd worden:”Ja, maar dat is extreem.”
Dan wil ik je vragen of je ook vindt dat onze voorouders extreem waren. Die aten namelijk zo. Sinds de geraffineerde voeding in 1870 is gekomen, zit er een enorm stijgende lijn in macula degeneratie.

Bron: Chris Nobbe – Ancestral Dietary Strategy to Prevent and Treat Macular Degeneration